• JOBBA HOS OSS
  • KUNDPORTAL
  • KONTAKTA OSS
Garda Alarm
  • Startsida
  • Hemlarm
  • Produkter
    • Säkerhet
    • Smarta hem
  • Pris
  • Om
  • Kundtjänst
  • Startsida
  • Hemlarm
  • Produkter
    • Säkerhet
    • Smarta hem
  • Pris
  • Om
  • Kundtjänst
  • KONTAKTA OSS
  • KUNDPORTAL
  • JOBBA HOS OSS

Teknisk support

STARTSIDA | TEKNISK SUPPORT | ADMINISTRATIVT | KONTAKTA OSS
STARTSIDA | TEKNISK SUPPORT
​
ADMINISTRATIVT | KONTAKTA OSS
Kundtjänst / Teknisk support / SIM-kort

SIM-kort

I alla våra larmsystem sitter ett SIM-kort. Detta kort är direkt avgörande för larmets funktion och kontakt till både larmcentral och din app. Om du har larmsystemet Garda Home är SIM-kortet i ditt larm underhållsfritt. Har du något av våra andra larmsystem kan du läsa information om SIM-kort nedan.
OBS! Information om 2G-nätet
Viktig information

​Inom två till tre år kommer 2G-nätet att fasas ut och till slut helt släckas ner. Idag används näten runt om i hela Sverige för allt från mobiltelefoni och bredband till larm- och säkerhetslösningar. Ditt larmsystem kommunicerar idag via ovanstående nät och kommer därför inte fungera korrekt efter nedsläckningen.

Vad händer med mitt hemlarm när 2G-nätet släcks ner?
Kommunikationen slutar att fungera helt för de produkter som enbart kommunicerar över 2G-nätet.
Har du ett larmsystem från Garda Alarm behöver inte känna panik över att det kommer sluta fungera under kommande två åren men vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att se över din nuvarande larmlösning. Som kund till Garda Alarm kan du komplettera med en modul som gör att larmet kommer kunna kommunicera med bland annat 4G-nätet.
Ett annat alternativ, som också är det vanligaste och rekommenderade, är att byta in din gamla centralenhet till vårt nya Garda Home system som är förberett för den framtida kommunikationslösningen. Du får även då bland annat en helt ny mobilapp med massor av funktioner och stöd för smarta hem-enheter. Garda Home har även blivit rekommenderat av PC för alla. Du har även möjlighet att lämna din gamla centralenhet i pant vid en uppgradering till Garda Home för ännu lägre pris. Dina övriga komponenter som du har till ditt nuvarande larmsystem kopplas ihop med den nya centralenheten så det är endast centralenheten som behöver bytas ut vid en uppgradering.
​
När släcks det gamla 2G-nätet?
Allt mindre trafik går via 2G-nätet och övergången pågår för fullt. Tillstånden för 2G-nät gäller fram till 2025, men hur länge nätet fungerar i Sverige kommer sannolikt variera mellan operatörer och var någonstans i landet du bor.
​
För frågor gällande hur nedsläckningen av 2G-nätet påverkar ditt larmsystem eller för beställning av uppgradering, vänligen klicka här.

Byte av SIM-kort

I vissa fall kan det bli relevant att byta SIM-kort i ditt larmsystem. Exempelvis kan detta behöva göras om du har ett kontantkort (äldre larmsystem) och sedan glömt att ladda detta, då löper tjänsten ut och SIM-kortet inaktiveras. En annan anledning kan vara att mottagningen förändrats där du bor och att du således behöver byta till en annan operatör. Du får alltid hjälp av vår kundtjänst vid SIM-kortsbyte och hittar instruktioner nedan.

SIM-kortsbyte på PowerMaster 10

Innan ni börjar med bytet av SIM-kort är det viktigt att ni ringer Lövestad Larmcentral på 0417-788 00 och meddelar att ni vill sätta larmet i serviceläge.
 
Dra ut strömkontakten till centralenheten från vägguttaget och lossa skruvarna på undersidan. Notera att dessa skruvar inte ska lossas helt, bara tillräckligt långt för att framstycket ska lossna.
 
Lyft bort framstycket av centralen och lossa först sladden som sitter mellan framstycke och bakstycke. Lossa även sladden som går från batteriet till centralen.
 
Avlägsna det gamla SIM-kortet från SIM-kortsmodulen och ersätt med det nya SIM-kortet. Se till så att kortet sitter rakt och ordentligt.
 
Koppla sedan tillbaka batteriet och kabeln mellan framstycket och bakstycket av centralen. Fäst sedan tillbaka framstycket genom att först haka i den i överkant och sedan stänga till i underkant. Skruva fast de två skruvarna på undersidan
Byte till nytt SIM-kort med samma operatör som tidigare
  1. Tryck (Framåt│2) tills du kommer till ”Inst. Läge”. Tryck (OK│3) och då kommer det stå ”Ange kod” i displayen. Där slår du in koden: 1099.
  2. Nu när du är inne i installatörsmenyn så trycker du på (Framåt│2) tre gånger till menyn ”4: Kommunikation” och trycker sedan på (OK│3).
  3. Tryck på (Framåt│2) fem gånger till menyn ”Upp-/nedladdning” och tryck (OK│3). Därefter trycker du på (Framåt│2) en gång till ”GPRS UPP/NER” och trycker (OK│3). Där kommer det att stå ”Mitt SIM tel.nr” tryck (OK│3).
  4. Skriv in ditt nya SIM-nummer. SIM-numret ska skrivas med +46 i början och borttagen första nolla i numret (för att skriva ”+” så trycker man # sedan 1 på centralenheten). När detta är klart trycker du på (OK│3).
  5. Tryck på (Backa│4) tre gånger tills du kommer till ”04:Kommunikation”, tryck därefter på (Framåt│2) tre gånger tills du kommer till ”07: Diagnos”. Tryck (OK│3), på skärmen visas "Trådlös enhet". 
  6. Tryck på (Framåt│2) tills det står ”GSM/GPRS”. Tryck (OK│3) och vänta tills det står ”ENHET OK” i displayen.
  7. Tryck (OK│3) så att du kommer tillbaka till ”GSM/GPRS”. Därefter trycker du på (Backa│4) två gånger tills det står ”OK = Avsluta”. Tryck (OK│3).
  8. Vänta tills alla enheter har uppdaterats (när det står ”Klar” i displayen)
  9. Tillkoppla larmet, vänta 30 sekunder och rör dig i området så att larmet löser ut. Koppla sedan ifrån larmet igen.
  10. Kontrollera att den gula lampan (varningstriangel) inte lyser.
  11. Ring till Larmcentralen (0417-78800) och kontrollera att dina larm kommer in till dem.
  12. Har larmen kommit in så kan du be dem ta larmet ur serviceläge.
Bild
Byte till nytt SIM-kort med ny operatör
Sidan uppdateras...

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där, om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. ​Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Startsidan för kundtjänst
Meny
STARTSIDA
PRODUKTER
PRIS
OM OSS
​KUNDTJÄNST​
KUNDPORTAL
Säkerhet
IR-KAMERA
RÖKDETEKTOR
MAGNETKONTAKT
FÖRSVARSSPRAY
CENTRALENHET
Smarta hem
IP-KAMERA INOMHUS
IP-KAMERA UTOMHUS
ELEKTRONISKT DÖRRLÅS
SMART PLUG
SMART DÖRRKLOCKA
TOUCHPANEL
Tjänster
HEMLARM
​VILLALARM
LÄGENHETSLARM
SMARTA HEMSYSTEM
MOBILAPP
​SKRÄDDARSYTT
LARMSYSTEM
SYSTEM FÖR VILLA
​BRANDLARM
​INBROTTSLARM
Om oss
OM GARDA ALARM​
NYHETER
JOBBA HOS OSS
​INTEGRITETSPOLICY
LARMCENTRAL
Kundtjänst
KOM IGÅNG
TEKNISK SUPPORT
ADMINISTRATIVT
​KONTAKTA OSS
​Garda Alarm AB
Brogatan 23
302 42 Halmstad
​​
Tel: 0771 10 10 70
Epost: info@gardaalarm.se
Org.nr: 556884-0572

CERTIFIKAT

Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör.
Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
Bild

Picture

Modern trygghet - Låg kostnad

Copyright © 2023 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras. ​Hemsida av Epictures Studio