• JOBBA HOS OSS
  • KUNDPORTAL
  • KONTAKTA OSS
Garda Alarm
  • Startsida
  • Hemlarm
  • Produkter
  • Pris
  • Butik
  • Om
  • Kundtjänst
  • Startsida
  • Hemlarm
  • Produkter
  • Pris
  • Butik
  • Om
  • Kundtjänst
  • KONTAKTA OSS
  • KUNDPORTAL
  • JOBBA HOS OSS

Teknisk support

STARTSIDA | TEKNISK SUPPORT | ADMINISTRATIVT | KONTAKTA OSS
STARTSIDA | TEKNISK SUPPORT
​
ADMINISTRATIVT | KONTAKTA OSS
Kundtjänst / Teknisk support / PowerMaster 360R

Teknisk support för PowerMaster 360R​

PowerMaster 360R är ett larmsystem från tillverkaren Visonic som Garda Alarm installerade mellan 2019-2021. Här hittar du hjälp och information om larmsystemet.
Picture
OBS! Viktig information angående 2G-nätet. Klicka här

Instruktioner

Styra systemet och trygghetslarmet
Bild
Lägg till koder
Följ instruktionerna nedan för att lägga till fler pinkoder/användare i ditt system.

  1. Klicka dig fram med framåt-knappen (2) till ”Anv Läge” och tryck på ”OK” (3). 
  2. Slå in er kod till larmet, systemet ger en kort signal och det kommer stå ”Ange Anv Koder” på displayen. 
  3. Tryck på ”OK” (3) så det står ”anv. 01 kod” och tryck sedan framåtknappen (2) en gång så det visar ”anv. 02 kod”. 
  4. Tryck på ”OK” (3) och då visar displayen användare 02:s kod ”0000”. Nu knappar du in den kod du vill ha för användare 02 och trycker ”OK” (3). Nu är du tillbaka på menyn ”Anv. 02 kod”.
  5. Vill du nu lägga till ytterligare en så upprepar du från steg 3. Använd bakåtpilen (1) för att förflytta dig tillbaka i listan.
  6. Tryck upprepade gånger på ”Backa en meny” (4) till det står ”<OK=Avsluta>” på displayen. Tryck på ”OK” (3) och larmet skall återgå till att säga ”Klar/Ej klar”.​
Bild
Lägg till fjärrkontroll
​Du behöver ha den fjärrkontroll du vill lägga till samt befinna dig vid Centralenheten.

  1. Tryck (2:Framåt) till ”ANV.Läge” Tryck (3:OK) och därefter slå in larmkoden.
  2. Tryck (2:Framåt) till ”FjärrK” Tryck därefter (3:OK).
  3. Nu kommer det stå ”Lägg till Fjärrkontroll” och där trycker du (3:OK) I displayen står det ”Ange ID eller lär in nu”.
  4. Skriv in ID som står på baksidan av Fjärrkontrollen (301-XXXX) och tryck därefter (3:OK) två gånger.
  5. Tryck på (4:Skal) tre gånger tills det står ”OK=Avsluta” därefter tryck (3:OK).
  6. Tryck på * (stjärna) två gånger på fjärrkontrollen. 
  7. Tryck på öppet hänglås på fjärrkontrollen, när den slutar blinka så tryck på stängt hänglås därefter öppet hänglås. (detta är så att den synkar korrekt samt att man hör att det fungerar att larma på och av).
Bild
Lägg till/ta bort taggar

Lägg till tagg

För att lägga till taggar behöver du din manöverpanel samt taggen och befinna dig vid centralenheten.

  1. Tryck (2:Framåt) till ”ANV.Läge”, tryck (3:OK) och därefter slå in larmkoden.
  2. Tryck (2:Framåt) till ”PROX TAGG”, tryck därefter (3:OK).
  3. Nu kommer det stå ”Lägg till tagg” och där trycker du (3:OK).
  4. Ta din manöverpanel och tryck på den Röda knappen/Låst hänglås och därefter lägg taggen i övre vänstra hörnet. Tryck därefter (3:OK) på centralenheten.
  5. Tryck på (4:Skal) flera gånger tills det står ”OK=Avsluta” därefter tryck (3:OK).​
Bild

Ta bort tagg

För att ta bort taggar behöver du befinna dig vid centralenheten.

  1. Tryck (2:Framåt) till ”ANV.Läge” Tryck (3:OK) och därefter slå in larmkoden.
  2. Tryck (2:Framåt) till ”PROX TAGG”. Tryck därefter (3:OK).
  3. Tryck (2:Framåt) till du kommer till ”TA BORT TAGG”, klicka (3:OK).
  4. Nu kommer du till vilka taggar som finns i systemet. Gå in på de du önskar ta bort och klicka på (5:Frånkoppling), sedan (3:OK) för att bekräfta att ta bort. Upprepa för att ta bort flera taggar.
  5. Tryck på (4:Skal) till det står ”OK=avsluta”. Tryck på (3:OK).
Bild
Uppgradera till 4G-modul
​Om du valt att uppgradera simkortsmodulen i dtt larmsystem till 4G-modul och fått denna utskickad till dig för att montera själv hittar du instruktioner för hur man göra detta på knappen nedan.
Installera 4G-modul

Felsökning

Det går inte att larma på
Kolla om det finns några felmeddelanden på larmet. Detta gör du genom att på centralenheten till ditt larm klicka på knappen OK. För varje klick på knappen går du igenom systemmeddelanden, läs av varje meddelande och klicka sedan OK för att gå till nästa. Där kan du få förklaringen till varför det inte går att larma på, det kan exempelvis bero på slut på batteri i någon enhet så den förlorat kontakt eller en dörr som står öppen.

Om du har appen på din mobiltelefon kan du även logga in där och se vilka felmeddelanden det finns i larmet.

När du fått reda på anledningen till varför larmet inte går att larma på bör du försöka åtgärda detta. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Inbrottslarmet falsklarmar
Om larmet falsklarmar så är det oftast en specifik enhet som tror att den upptäck något den inte borde gjort. Först och främst ska du ta reda på vilken enhet som larmat, detta kan du se via din app eller genom att fråga larmcentralen när du blir uppringd alternativt ringa dom (0417-788 00).

Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.

Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.

Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Brandlarmet falsklarmar
Om ditt brandlarm falsklarmar så beror detta på att en rökdetektor av misstag upptäckt rök fast det inte hänt något. Om du har flera rökdetektorer i ditt system är det viktigt att du först tar reda på vilken enhet som falsklarmat. Det gör du enklast genom appen på din mobil. Du kan även fråga larmcentralen på telefon om vilken enhet som larmet kommit ifrån.

När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.

Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.

Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.

Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
Felmeddelande om lågt batteri
Om du får en notis i din app om lågt batteri på en enhet så behöver detta batteriet bytas. Du kan byta batteriet själv, se till så du har korrekt batteri innan du påbörjar bytet. Ring alltid larmcentralen och försätt larmet i serviceläge innan du påbörjar ett batteribyte. Lär dig mer om hur du byter batterier här.

Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.

Appen

Appen Garda 360 ersätts nu med appen Garda Alarm. Klicka här för att läsa mer om den appen.

Tekniska specifikationer

Tillverkningsår
2019-
Tillverkare
Visonic/Tyco
Trådlöst larmsystem
Ja
Larmteknik
PowerG
Bluetooth
Nej
GSM
Ja
Wi-Fi
Nej
Smarta hem
Ja (Z-Wave)
LTE/4G
Nej
Trygghetslarm
​Ja
Kamera i panelen
Nej
Röst/tal
Nej
Tillverkningsår
2019-
Tillverkare
Visonic/Tyco
Trådlöst larmsystem
Ja
Larmteknik
PowerG
Bluetooth
Nej
GSM
Ja
Wi-Fi
Nej
Smarta hem
Ja (Z-Wave)
LTE/4G
Nej
Trygghetslarm
​Ja
Kamera i panelen
Nej
Röst/tal
Nej

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där. Om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta om våra larm för lägenhet och villa här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. ​Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med ditt larm.
Startsidan för kundtjänst
Meny
STARTSIDA
PRODUKTER
PRIS
OM OSS
​KUNDTJÄNST​
KUNDPORTAL
Säkerhet
IR-KAMERA
RÖKDETEKTOR
MAGNETKONTAKT
FÖRSVARSSPRAY
CENTRALENHET
Smarta hem
IP-KAMERA INOMHUS
IP-KAMERA UTOMHUS
ELEKTRONISKT DÖRRLÅS
SMART PLUG
SMART DÖRRKLOCKA
TOUCHPANEL
Om oss
OM GARDA ALARM​
NYHETER
JOBBA HOS OSS
​INTEGRITETSPOLICY
LARMCENTRAL
Kundtjänst
KOM IGÅNG
TEKNISK SUPPORT
ADMINISTRATIVT
​KONTAKTA OSS
​Garda Alarm AB
Brogatan 23
302 42 Halmstad
​​
Tel: 0771 10 10 70
Epost: [email protected]
Org.nr: 556884-0572

CERTIFIKAT

Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör. Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
Bild

Picture

Modern trygghet - Låg kostnad

Copyright © 2025 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras.