Teknisk support för PowerMaster 360RPowerMaster 360R är ett larmsystem från tillverkaren Visonic som Garda Alarm installerade mellan 2019-2021. Här hittar du hjälp och information om larmsystemet.
|
OBS! Viktig information angående 2G-nätet. Klicka här
Instruktioner
Lägg till koder
Följ instruktionerna nedan för att lägga till fler pinkoder/användare i ditt system.
|
Lägg till fjärrkontroll
Du behöver ha den fjärrkontroll du vill lägga till samt befinna dig vid Centralenheten.
|
Lägg till/ta bort taggar
Lägg till taggFör att lägga till taggar behöver du din manöverpanel samt taggen och befinna dig vid centralenheten.
|
Ta bort taggFör att ta bort taggar behöver du befinna dig vid centralenheten.
|
Uppgradera till 4G-modul
Om du valt att uppgradera simkortsmodulen i dtt larmsystem till 4G-modul och fått denna utskickad till dig för att montera själv hittar du instruktioner för hur man göra detta på knappen nedan.
Felsökning
Det går inte att larma på
Kolla om det finns några felmeddelanden på larmet. Detta gör du genom att på centralenheten till ditt larm klicka på knappen OK. För varje klick på knappen går du igenom systemmeddelanden, läs av varje meddelande och klicka sedan OK för att gå till nästa. Där kan du få förklaringen till varför det inte går att larma på, det kan exempelvis bero på slut på batteri i någon enhet så den förlorat kontakt eller en dörr som står öppen.
Om du har appen på din mobiltelefon kan du även logga in där och se vilka felmeddelanden det finns i larmet.
När du fått reda på anledningen till varför larmet inte går att larma på bör du försöka åtgärda detta. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Om du har appen på din mobiltelefon kan du även logga in där och se vilka felmeddelanden det finns i larmet.
När du fått reda på anledningen till varför larmet inte går att larma på bör du försöka åtgärda detta. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Inbrottslarmet falsklarmar
Om larmet falsklarmar så är det oftast en specifik enhet som tror att den upptäck något den inte borde gjort. Först och främst ska du ta reda på vilken enhet som larmat, detta kan du se via din app eller genom att fråga larmcentralen när du blir uppringd alternativt ringa dom (0417-788 00).
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Brandlarmet falsklarmar
Om ditt brandlarm falsklarmar så beror detta på att en rökdetektor av misstag upptäckt rök fast det inte hänt något. Om du har flera rökdetektorer i ditt system är det viktigt att du först tar reda på vilken enhet som falsklarmat. Det gör du enklast genom appen på din mobil. Du kan även fråga larmcentralen på telefon om vilken enhet som larmet kommit ifrån.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
Felmeddelande om lågt batteri
Om du får en notis i din app om lågt batteri på en enhet så behöver detta batteriet bytas. Du kan byta batteriet själv, se till så du har korrekt batteri innan du påbörjar bytet. Ring alltid larmcentralen och försätt larmet i serviceläge innan du påbörjar ett batteribyte. Lär dig mer om hur du byter batterier här.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Appen Garda 360 (Ersätter Garda Alarm 360)
Appen är gjord för systemet PowerMaster 360R, installerades mellan 2019-2021. Appen ger dig möjlighet att styra ditt hemlarm samt tillhörande Smarta hem produkter till ditt system. Appen kräver att ditt system är kopplat till bredband.
Har du har något av våra andra larmsystem? Klicka här för hjälp med nya Garda Home appen eller klicka här för hjälp med appen Garda Alarm. |
OBS! Just nu pågår er serveruppdatering som påverkar appen. Klicka här
Logga in
Logga in i appen med de inloggningsuppgifter du valde under registreringen av ditt konto.
Inbjudan till registreringen skickades till dig i samband med att du installerade larmet, e-postmeddelandet är märkt "registreringsverifikation". Har du inte fått e-postmeddelandet? Vänligen kontakta oss.
Inbjudan till registreringen skickades till dig i samband med att du installerade larmet, e-postmeddelandet är märkt "registreringsverifikation". Har du inte fått e-postmeddelandet? Vänligen kontakta oss.
Larma av/på
När du loggar in i appen möts du av förstasidan "Översikt". Du styr ditt larm med hjälp av de tre knapparna längst upp på sidan.
Det helmarkerade hänglåset till vänster larmar hela systemet. Det halvmarkerade låset i mitten larmar på skalskyddet/hemmaläget. Det uppåsta hänglåset till höger larmar av systemet.
Det helmarkerade hänglåset till vänster larmar hela systemet. Det halvmarkerade låset i mitten larmar på skalskyddet/hemmaläget. Det uppåsta hänglåset till höger larmar av systemet.
Redigera användare
I huvudmenyn, välj "Kontakter". Klicka på plusikonen för att lägga till en användare. Du bjuder in användare genom att fylla i personens e-postadress samt välja om det är en familjemedlem eller granne.
Personen du bjuder in får sedan ett e-postmeddelande med instruktioner och inbjudan att skapa ett konto.
Personen du bjuder in får sedan ett e-postmeddelande med instruktioner och inbjudan att skapa ett konto.
Hämta bilder på begäran
På förstasidan i appen ser du dina tillgängliga kameror i systemet. Under varje kamera finns en knapp för att "Ta en bild", så tas en bild från kameran du sedan kan se i appen. Klicka på knappen "Rec" för att spela in en videosekvens.
Notera att du endast kan hämta bilder och video från dina kameror när larmet är tillkopplat, alltså inte när larmet är avstängt.
Notera att du endast kan hämta bilder och video från dina kameror när larmet är tillkopplat, alltså inte när larmet är avstängt.
Styr & programmera smart plugs
På förstasidan "Översikt" i appen kan du starta och stänga av dina smart plugs manuellt.
För att ställa timers eller regler för pluggarna, öppna menyn, klicka sedan på "Förhandsinställningar". I denna lista ser du alla inställningar som är gjorda för enheter i systemet. Längst ner på sidan lägger du till nya poster i lista. "Händelse" är inställning för att en enhet ska göra något när en annan händelse sker i systemet. "Händelseschema" är tidsinställda timers på enheter.
Följ instruktionerna för att lägga in inställningar och timers på dina smart plugs. Du gör inställning för varje enhet separat.
För att ställa timers eller regler för pluggarna, öppna menyn, klicka sedan på "Förhandsinställningar". I denna lista ser du alla inställningar som är gjorda för enheter i systemet. Längst ner på sidan lägger du till nya poster i lista. "Händelse" är inställning för att en enhet ska göra något när en annan händelse sker i systemet. "Händelseschema" är tidsinställda timers på enheter.
Följ instruktionerna för att lägga in inställningar och timers på dina smart plugs. Du gör inställning för varje enhet separat.
Inställningar för elektroniskt dörrlås
I menyn, klicka på "Förhandsinställningar", gå sedan längst ner i listan och tryck på knappen "Händelser".
Om du vill att systemet automatiskt ska larmas av när du låser upp dörren välj då att göra inställningar för "Main Controller". Följ sedan instruktionerna och välj att när dörren låses upp så ska larmet larmas av. Klicka sedan på slutför för att spara inställningen.
Om du vill att systemet automatiskt ska larmas av när du låser upp dörren välj då att göra inställningar för "Main Controller". Följ sedan instruktionerna och välj att när dörren låses upp så ska larmet larmas av. Klicka sedan på slutför för att spara inställningen.
Tekniska specifikationer
Tillverkningsår
2019- |
Tillverkare
Visonic/Tyco |
Trådlöst larmsystem
Ja |
Larmteknik
PowerG |
Bluetooth
Nej |
GSM
Ja |
Wi-Fi
Nej |
Smarta hem
Ja (Z-Wave) |
LTE/4G
Nej |
Trygghetslarm
Ja |
Kamera i panelen
Nej |
Röst/tal
Nej |
Tillverkningsår
2019- Tillverkare
Visonic/Tyco Trådlöst larmsystem
Ja Larmteknik
PowerG Bluetooth
Nej GSM
Ja |
Wi-Fi
Nej Smarta hem
Ja (Z-Wave) LTE/4G
Nej Trygghetslarm
Ja Kamera i panelen
Nej Röst/tal
Nej |
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där. Om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta om våra larm för lägenhet och villa här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med ditt larm.
Smarta hem |
Garda Alarm AB
Brogatan 23 302 42 Halmstad Tel: 0771 10 10 70 Epost: [email protected] Org.nr: 556884-0572 |
CERTIFIKAT Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör. Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
|
Modern trygghet - Låg kostnad
Copyright © 2024 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras.