Felsökning och problemlösning
Här hittar du information om de vanligaste problemen och hur du löser dem. Om du har problem med smarta hem produkter vänligen klicka här för hjälp med dessa.
Det går inte att larma på
Kolla om det finns några felmeddelanden på larmet. Detta gör du genom att klicka på vår logotyp på startsidan och sedan på "meddelanden". Om det finns något som hindrar larmet från att tillkopplas så står det där. Om du behöver ytterligare hjälp, vänligen kontakta oss.
Inbrottslarmet falsklarmar
Om larmet falsklarmar så är det oftast en specifik enhet som tror att den upptäck något den inte borde gjort. Först och främst ska du ta reda på vilken enhet som larmat, detta kan du se via panelen, appen eller portalen, du kan även få denna information av larmcentralen när du blir uppringd.
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Ta sedan reda på vad som kan ha orsakat larmet. Om exempelvis en IR-kamera har larmat, kolla på klippet som spelats in och se om du kan avgöra vad som gjort att den utlöst. Det kanske kan röra sig om en gardin som fladdrat i vinden eller något annat som rört sig. Om det istället är en magnetkontakt som falsklarmat, se till så att dörren/fönstret varit ordentligt stängt och att de båda delarna på enheten inte sitter för långt isär.
Om en enhet bara falsklarmat en gång är det absolut värt att fortsätta använda larmet och se om det händer igen. Ibland kan falsklarm ha en naturlig förklaring och inte bero på själva enheten, så att testa och se om felet återkommer är oftast en bra idé innan man letar vidare efter en lösning.
Om felet kvarstår efter att du testat och felsökt vad som kan orsakat larmet kan det vara så att det är något tekniskt fel på enheten. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare till en lösning.
Brandlarmet falsklarmar
Om ditt brandlarm falsklarmar så beror detta på att en rökdetektor av misstag upptäckt rök fast det inte hänt något. Om du har flera rökdetektorer i ditt system är det viktigt att du först tar reda på vilken enhet som falsklarmat. Det gör du enkelt genom att kolla i meddelandeloggen på din panel (klicka på vår logotyp, sedan "meddelanden") eller via appen på din mobil. Du kan även fråga larmcentralen på telefon om vilken enhet som larmet kommit ifrån.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
När du vet vilken rökdetektor som falsklarmat börjar du med att rengöra den. Se till att sätta larmet i serviceläge innan du börjar, detta gör du genom att ringa larmcentralen på telefon (0417-788 00). Plocka sedan ner rökdetektorn genom att vrida den moturs i fästet. OBS! Beroende på vilken modell av rökdetektor du har så kan den börja pipa när du plockar ner den, plocka ut batteriet för att tysta enheten.
Rengör sedan rökdetektorn med en dammsugare. Se till att dammsuga vid alla springor och öppningar på enheten för att all eventuell damm eller andra partiklar försvinner. När du är klar sätter du tillbaka rökdetektorn i fästet igen.
Om felet kvarstår efter detta kan det vara något vid rökdetektorns placering som gör att den falsklarmar. Testa då med att flytta placeringen på detektorn, oftast räcker det med en eller två meter åt något håll. Fortsätt sedan att använda larmet som vanligt.
Om falsklarmen kvarstår även efter detta kan det vara något tekniskt fel på din enhet. Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig vidare i ärendet.
Felmeddelande om lågt batteri
Om du får en notis på panelen eller i din app om lågt batteri på en enhet så behöver detta batteriet bytas. Du kan byta batteriet själv, se till så du har korrekt batteri innan du påbörjar bytet. Ring alltid larmcentralen och försätt larmet i serviceläge innan du påbörjar ett batteribyte. Lär dig mer om hur du byter batterier här.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Vi erbjuder även hjälp med batteribyte. Vänligen kontakta oss om du önskar boka tid för detta.
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där, om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Smarta hem |
Garda Alarm AB
Brogatan 23 302 42 Halmstad Tel: 0771 10 10 70 Epost: [email protected] Org.nr: 556884-0572 |
CERTIFIKAT Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör. Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF.
|
Modern trygghet - Låg kostnad
Copyright © 2024 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras.