Uppdatering för PowerMaster 10 larmsystem och appen Garda AlarmVi genomför nu en stor uppdatering för larmsystem PowerMaster 10 och tillhörande app Garda Alarm. Denna uppdatering förbättrar säkerheten för larmsystemen samt tillför flera nya funktioner till appen.
|
Frågor och svar
Påverkar detta mig?
Denna uppdatering påverkar alla PowerMaster 10 system, om du dock inte använder appen Garda Alarm idag för att styra ditt larmsystem så finns inga åtgärder du behöver ta.
Instruktionerna längre ner på denna sida behöver du följa om du redan använder appen Garda Alarm och vill fortsätta kunna styra ditt larm från mobilen eller om du inte använder appen idag men är intresserad av att göra det. Faller du inte in i någon av dessa fack behöver du inget göra.
Instruktionerna längre ner på denna sida behöver du följa om du redan använder appen Garda Alarm och vill fortsätta kunna styra ditt larm från mobilen eller om du inte använder appen idag men är intresserad av att göra det. Faller du inte in i någon av dessa fack behöver du inget göra.
Vad ändras med denna uppgradering?
Denna uppdatering påverkar larmsystemens säkerhet och stabilitet i kombination med förbättrad möjlighet för oss att göra fjärrservice på larmsystemen samt att uppgraderingen förbereder systemen för flytt till 4G i samband med nedstängningen av 2G och 3G-näten. För dig som kund märker du skillanden i appen Garda Alarm som uppdateras med flera nyheter.
Några fördelar med uppdaterade appen Garda Alarm:
- Helt ny design och upplägg i appen
- 2-faktors autentisering vid inloggning i appen för att öka säkerheten och göra larmet tryggare för dig
- Support för mörkt läge för att matcha telefonens tema
- Logga in med ansiktsigenkänning eller fingeravtryck (gäller kompatibla enheter)
Hur gör jag?
Längre ner på denna sida finns instruktioner kring hur du går tillväga för att komma igång med ditt system och app i samband med uppdateringen.
Observera att det inte är säkert att du behöver göra något. Om du är osäker på om du påverkas eller inte, vänligen läs längre upp på denna sida under rubriken "Påverkar detta mig?".
Observera att det inte är säkert att du behöver göra något. Om du är osäker på om du påverkas eller inte, vänligen läs längre upp på denna sida under rubriken "Påverkar detta mig?".
Kan man få hjälp?
Givetvis kan du få hjälp om du behöver det. Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss vid frågor eller funderingar. Klicka här för att kontakta oss.
Vad händer om jag inte följer instruktionerna?
Om du påverkas av denna uppdatering och ändå väljer att inte följa dessa instruktioner så kommer du att förlora möjligheten att styra ditt larmsystem via appen på din telefon. I övrigt kommer ditt larmsystem att fortsätta fungera som tidigare, endast appen påverkas.
Om du inte använder appen behöver du således inte göra något. Ditt larmsystem kommer automatiskt få uppdaterade säkerhetsfunktioner som implementeras i bakgrunden.
Om du inte använder appen behöver du således inte göra något. Ditt larmsystem kommer automatiskt få uppdaterade säkerhetsfunktioner som implementeras i bakgrunden.
Mitt system funkar inte efter uppdateringen
Om du upplever problem med ditt larmsystem efter serveruppgdateringen (oavsett om du använder appen eller inte) så hjälper vi dig såklart att lösa detta.
Klicka här för att kontakta oss.
Klicka här för att kontakta oss.
Jag kan fortfarande logga in som vanligt
Uppdateringen appliceras löpande och om appen fortfarande fungerar som tidigare så har uppdateringen inte nått dig ännu. Det kommer i så fall att ske inom kort.
Åtkomst nekad för detta webnamn
Detta är ett känt fel som kan uppstå under inloggningen i appen. Vi har lokaliserat felet och jobbar på lösningen. Prova igen om en tag.
Jag får inte mailet med koden
Eftersom att vi har ett stort antal kunder som samtidigt försöker registrera sina konton så kan detta resultera i tillfälliga överbelastningar av mailservern. Detta i sin tur resulterar i att mail inte hittar fram till dig.
Om detta händer dig, vänligen försök igen vid en annan tidpunkt.
Om detta händer dig, vänligen försök igen vid en annan tidpunkt.
Detta behöver du göra
Steg 1 Förberedelser
Uppdatera appen
Se till så att du har senaste versionen av appen Garda Alarm installerad. Du hittar appen för Android här eller versionen för Apple enheter här.
Ta reda på ditt Panel ID
För att kunna konfigurera appen till ditt system behöver du har ditt larms Panel ID/Serienummer. Detta har du fått tillsammans med installationsdokument som lämnades hos dig när larmet installerades, om du inte har denna information kvar finns det andra sätt att få fram detta ID.
Om du använt appen på din telefon fram tills nu så finns möjligheten att återställa sparade Panel ID, fortsätt i så fall guiden nedan så kommer du till detta steg längre ner.
Annars kan du plocka fram detta ID manuellt på ditt larm. På din centralenhet, klicka på högerpilen (mitten under skärmen) tills det står "Anv. läge" på skärmen, klicka då OK. Ange din pin-kod till larmet (den du larmar av/på med). Bläddra med pilen igen tills du kommer till "Serienummer". klicka då OK. Bläddra med pilen tills du ser "Central IDXXXXXX". Det som står efter ID är ditt Panel ID, anteckna detta. Klicka sedan på låst hänglås (knappen under OK) då visar skärmen "OK=avsluta", klicka då OK. Nu är du klar på centralen och kan fortsätta med guiden på denna sidan.
Se till så att du har senaste versionen av appen Garda Alarm installerad. Du hittar appen för Android här eller versionen för Apple enheter här.
Ta reda på ditt Panel ID
För att kunna konfigurera appen till ditt system behöver du har ditt larms Panel ID/Serienummer. Detta har du fått tillsammans med installationsdokument som lämnades hos dig när larmet installerades, om du inte har denna information kvar finns det andra sätt att få fram detta ID.
Om du använt appen på din telefon fram tills nu så finns möjligheten att återställa sparade Panel ID, fortsätt i så fall guiden nedan så kommer du till detta steg längre ner.
Annars kan du plocka fram detta ID manuellt på ditt larm. På din centralenhet, klicka på högerpilen (mitten under skärmen) tills det står "Anv. läge" på skärmen, klicka då OK. Ange din pin-kod till larmet (den du larmar av/på med). Bläddra med pilen igen tills du kommer till "Serienummer". klicka då OK. Bläddra med pilen tills du ser "Central IDXXXXXX". Det som står efter ID är ditt Panel ID, anteckna detta. Klicka sedan på låst hänglås (knappen under OK) då visar skärmen "OK=avsluta", klicka då OK. Nu är du klar på centralen och kan fortsätta med guiden på denna sidan.
Steg 2 Server & Registrering
Serveradress
Se till så att du har rätt serveradress inlagd i appen. Den ska vara: larm1.gardaalarm.se Klicka sedan på OK Registrera dig På nästa sida klickar du på knappen "Registrera dig". OBS! Om du ska installera appen senare på flera enheter och redan genomgått denna guide en gång kan du på denna sidan istället logga in med dina registrerade uppgifter. |
Steg 3 E-post & Konto
Steg 4 Lösenord
Välj lösenord
Detta lösenord använder du sedan för att logga in på ditt konto. Var noga med att välja ett säkert lösenord. Logga in på andra enheter Om du ska använda appen på fler enheter eller om du byter telefon och behöver logga in i appen på nytt så är det detta lösenordet du kommer att behöva ange. |
Steg 5 Lägg till system
Koppla larmsystem till kontot
Lägg till din centralapparat genom att först ge den ett namn, har du flera system så var noga med att ge ett namn som gör det enkelt för dig att veta vilket som är vad. Ange centralapparatens Panel ID. För hjälp med att hitta detta ID, se "Steg 1 Förbereselser" i denna guide. Om du använt appen på telefonen tidigare kan du klicka på "Återställ" så hämtas automatiskt detta ID. Ange sedan larmets master-användarkod. Detta är den kod du använder för att larma av/på larmet i vanliga fall. OBS! Om du har flera koder till ditt system är det viktigt att du här anger master-koden, alltså den första användaren i ditt larmsystem. Klicka sedan på "Anslut" sen är konfigurationen klar. Du kan nu logga in och styra ditt larmsystem. |
Hittar du inte svaret på din fråga?
Ta en titt på de vanligaste frågorna och se om du hittar svaret på din fråga där. Om det gäller teknisk support så har vi samlat det mesta du behöver veta om våra larm för lägenhet och villa här på hemsidan, detsamma gäller administrativa frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med ditt larm.
Smarta hem Tjänster |
Garda Alarm AB
Brogatan 23 302 42 Halmstad Tel: 0771 10 10 70 Epost: info@gardaalarm.se Org.nr: 556884-0572 |
CERTIFIKAT Garda Alarm är ett svenskt aktiebolag grundat 2012 samt Polisgodkänd larminstallatör.
Lövestad Larmcentral är certifierat enligt SBSC (ISO 9001) samt SSF. |
Modern trygghet - Låg kostnad
Copyright © 2023 Garda Alarm AB. Alla rättigheter reserveras. Hemsida av Epictures Studio